۶ عامل آسیب‌رسان به کبد را بشناسید :

 

اگه اسیب کمی به کبد برسه با گذشت زمان این اسیب ،میتونه منجر به زخم سیروز و در نهایت نارسایی کبد که یک  عامل تهدید کننده زندگی و حتی مرگ محسوب میشه تبدیل بشه . در ادامه چند عامل اسیب رسان به کبد رو بهتون میگم :

 

مورد اول قند:

دیابت و کبد
دیابت و کبد

کبد از یک نوع قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده میکنه شکر تصفیه‌ شده باعث تجمع چربی در کبد میشه همچینن قند می‌تونه به‌اندازه الکل برای کبد مضر باشه، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. پس هر چه سریعتر غذا های حاوی قند های اضافه مثل نوشابه ، شیرینی و ابنبات رو برای خودتون محدود کنید .

 

مورد دوم استامینوفن:

مسمومیت کبد با استامینوفن
مسمومیت کبد با استامینوفن

اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکنی مثل استامینوفن هستید، حتما مقدار مناسب اون رو مصرف کنید! مصرف بیش از حد این دارو می‌تونه به کبد آسیب جدی برسونه. بزرگسالان نباید بیش از ۴ هزار میلی‌گرم استامینوفن در روز دریافت کنند.

 

مطالعه کنید :
عجیب‌ترین مشکلات بیماران؛ از وجود میخ در جمجمه…

 

مورد بعدی الکل:

الکل و بیماری های کبد
الکل و بیماری های کبد

تقریباً همه افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، به کبد چرب مبتلا میشند که اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل هستش. همچنین حدود یک سوم افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، به هپاتیت الکلی مبتلا میشند. شکل خفیف اونن می‌تونه سال‌ها باقی بمونه و منجر به آسیب بیشتر کبدی بشه. از بین مصرف‌کنندگان زیاد الکل، ۱۰ تا ۲۰ درصد به سیروز کبدی مبتلا میشند این عارضه تمایل زیادی به پیشرفت داره و قبل از تشخیص، حتی می‌تونه کبد رو به طور کامل از کار بندازه .

 

مورد آخر مصرف بیش از حد ویتامین A:

مصرف بیش از حد ویتامین A
مصرف بیش از حد ویتامین A

بدن شما به ویتامین A نیاز داره و دریافت اون از گیاهانی مثل میوه‌ها و سبزیجات تازه، به‌خصوص اونهایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند،مناسبه  اما اگر مکمل‌هایی مصرف کنید که دارای دوز‌های بالایی از ویتامین A هستند، می‌تواند برای کبد شما مشکل جدی ای رو ایجاد کنه قبل از مصرف این نوع مکمل ها و  ویتامین A اضافی  حتما مقدار دریافتی این ویتامین رو محاسبه کنید که در بیشتر موارد اصلا به مکمل ها نیاز ندارید .

 

جهت دسترسی به مطالب بیشتر ما را دنبال کنید :
fast_health20